Hva nå, full igjen?

Da var han full igjen.Jeg begynner å bli lei og vet ikke hva som er best å gjøre.Han har lovet å ikke drikke sprit på 1 år..et løfte han kom med selv,etter at han innrømmet at han trodde han hadde et alkoholproblem.Jeg har et nært familiemedlem som har vært alkoholiker og jeg blir veldig stressa og trist da det ligger litt i minner.Når jeg ser samboeren min drikker alene og blir full.Han styrter alt..om d er øl el whisky. Så blir han fort full og surrer mye,problemer med talen.Og jeg eksploderer i sinne og skuffelse.Jeg er veldig lei.Han lovet meg en god start på helga sammen og så kommer jeg hjem til en full mann fredag kveld.Han skulle få ta 2 øl,og så har han istedet tømt ei flaske whiskey på 2 timer.Han har også dummet seg ut med familien min.Jeg har sagt at det gjør meg vondt pga tidligere erfaringer med alkoholisme.Jeg har smelt med dører.Stukket av til familie. Ignorert.Grått,smelt og brutt sammen veldig mange ganger..hva gjør jeg.At han bryter dette løftet gjør meg så vondt.Vi planlegger familie og jeg har mest lyst til å fyke til han og rømme vekk akkurat nå.Takler dette dårlig.Men hva er lurt å gjøre?Han drikker ikke daglig.Men han drikker så mye og så fort og alltid dritings.Dette ødelegger hele helga for oss.Jeg er lei av å tilgi og føler meg tom og trist.Jeg har heller ikke lyst til å prate med noen om d da jeg er redd det vil sette han i dårlig lys.

Kvinne, 30 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Du spør om hva som er lurt å gjøre når mannen/samboeren din tydeligvis har et alkoholproblem. Så lenge det er han som har problemet, er det vel han som bør gjøre noe. Han innrømmer å ha et alkoholproblem, og klarer ikke å holde løftene han gir om å kontrollere alkoholinntaket. Kanskje er det en indikasjon på at alkoholproblemet er så stort at han ikke klarer og håndtere det selv, og at han trenger profesjonell hjelp. Vi synes derfor du bør kreve at han tar kontakt med lege eller ruskonsulent på Nav som kan henvise han til behandling.  Det er viktig at du setter dine egne grenser for hvordan du vil ha det, og spesielt med tanke på at dere planlegger å stifte familie. Du må være ekstra trygg på at han har kontroll over alkoholforbruket sitt den dagen dere kanskje får et lite barn i huset. Er din tillit redusert og det oppleves som tungt å komme videre kan det være lurt å kontakte familievernkontor for samtaler.
Du kan også tipse han om at han kan ringe oss på tlf. 08500 for en anonym samtale.