Identifisert piller

Hei jeg har ved to anledninger funnet 2 små piller i huset ingen vill si meg hva di er eller kjenner til dem . Går det og få testet disse og få vite hva dette er . Og hvor kan jeg gjøre dette ?

Mann, 37 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi vil oppfordre deg til å gå inn på Felleskatalogens verktøy for identifikasjon av medikamenter . Der oppgir du informasjon om pillens utseende, og så mottar et automatisk generert forslag på hva dette kan være. Svaret forutsetter at pillen står oppført i Felleskatalogens register. Dersom du ikke får tilstrekkelig svar, anbefaler vi at du ringer Fürst Medisinsk Laboratorium. Fürst er primærhelsetjenestens sentrallaboratorium og nummeret dit er 22 90 95 00.
For øvrig er det en fordel å forsikre seg om at det ikke simpelthen dreier seg om suketter, noe som er forholdsvis vanlig å finne liggende omkring hjemme.