Kona drikker i skjul

Hei
Kona drikker i skjul 1-1,5l øl hver dag. Dette skjules!
Har hatt noe av dette gjennom mange år, – vanskelig å bevise. Hun ble konfrontert med dette for ca 2mnd siden, da jeg fant ølbokser i klesskapet, men «snakket» det bort. Nå har jeg byttet jobb, – er noe mer hjemme. Dette passer dårlig i hennes hverdag. Hun er blitt veldig irritabel! Nå har jeg funnet fulle og tomme bokser, tatt bilder over en periode på ca 10 dager, – har dermed bevis.
Vi har 2 barn, 10 og 19 år
Hva gjør jeg?

Mann, 44 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så lett å svare på hva du skal gjøre, for vi vet ikke hva du har lyst til å gjøre? Du sier at du tok det opp med henne for to måneder siden, og hun snakket det bort. Men, nå vet du mer, og det er kanskje greit å ta en ny prat med henne. Det vi ofte anbefaler er å ta en bekymringssamtale, og vi legger ved en mal til den. Bekymringssamtalen er opprinnelig ment for å snakke med en med en som har problem med hasj, men kan brukes på alle rusmidler. Hvis konen din innser at hun har et alkoholproblem og trenger hjelp for det må hun kontakte legen eller ruskonsulent på Nav, som kan henvise henne videre til rusbehandling. Har hennes alkohobruk skapt problemer med tillit og trygghet i familien, kan det også være lurt å kontakte et familievernkontor for samtaler. Vil ikke konen din innrømme alkoholavhengighet og bruk, er det fortsatt lurt å ta kontakt med familievernkontor eller ett veiledningssenter for pårørende. Slike situasjoner i familien kan være vanskelig og håndtere, så det kan være lurt å få hjelp av en nøytral tredjepart med erfaring.
Hvis konen din synes det er vanskelig å snakke om det, og dere er usikre på hva dere skal gjøre, er dere velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen. Vi er åpne fra 11-19 alle dager, og 10-19 på tirsdager og onsdager.