Legemidler og alkohol

Jeg har fått betennelse i mellomøret og har fått forskjellige tabletter jeg må ta hver dag. Jeg må ta 1 tablett rinexin hver morgen og kveld, 1 tablett apocillin hver morgen, formiddag, ettermiddag og kveld, og så må jeg ta 2 paracet før jeg legger meg. Er dette farlig å kombinere med alkohol, eller går det greit dersom jeg ikke har ett for stort inntak?

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil fraråde deg å bruke paracet i kombinasjon med alkohol. Dette fordi både alkohol og paracetamol brytes ned i leveren. Etter alkoholinntak er leveren opptatt med å bryte ned alkoholen slik at den kan skilles ut av kroppen. Dermed blir nedbrytingen av medikamenter og andre stoffer i leveren  stående i «kø» og vente på ledig kapasitet. Du kan da få lengre virketid av medikamentene og deres nedbrytingsprodukter, og risikoen for å skade noen av levercellene kan øke.
Når det gjelder Apocilin og Rinexin, står det ikke i pakningsvedlegget at det er farlig å kombinere disse med alkohol. Vi ber deg likevel tenke deg nøye om, det er lurt å være avholdende under en penicillinkur fordi alkohol til en viss grad nedsetter kroppens egen evne til å bekjempe infeksjonen. I tillegg tåler du nok alkoholen litt dårligere når du har en så kraftig infeksjon at du trenger penicillin.
Kombinasjonen av alkohol og pencilin gir større risiko for diarè og/eller kvalme og oppkast, noe som igjen kan redusere effekten av medisinen.