Paracet

Eg har tatt 3000 mg Paracet på ein gang, og lurer på om eg kan få skader, eller om det ikkje gjer noko? Eg er ganske tynn, og veier rundt 47 kg. Kva kan skje viss eg tar så mange tabletter på ein gang? ( 6 tabletter )
Kvinne, 14 år fra

RUStelefonen svarer:
En dose på 3000 mg én gang, vil sansynligvis ikke gi deg skader. Men det er ikke noe bra for helsen å spise mye Paracet ofte. Hvis du tar en veldig stor dose, kan det føre til alvorlige skader på dine indre organer og/eller akutt forgiftning. Som generell regel bør Paracet bare brukes når du har skikkelig vondt i hodet eller et annet sted. Har du f.eks. vondt i hodet er det først viktig å drikke vann, og så sette/legge deg ned, gjerne i et litt mørk og stille rom, og se om det hjelper før du tar piller. Har du vondt i hodet, eller har andre smerter over lang tid, bør du si ifra til foreldrene dine og oppsøke lege. Husk også at Paracet kun skal spises i de mengder som er anbefalt på pakningsvedlegget for å være trygt. Vi vet ikke hvorfor du har tatt så mye som 3000 mg, men vi synes du skal snakke med noen om det hvis du tenker på å gjøre det igjen.
Skulle det skje at du allikevel kommer til å spise mange Paracet, kjenn etter om du merker symptomer og tegn som kvalme, brekninger, blekhet og liknende ting. Merker du det, betyr det at du kan være forgiftet og da bør du oppsøke legehjelp, akutt telefon 116 117 eller ringe Giftinformasjonen 22591300. De er helsepersonell og vil fortelle deg hva du skal gjøre i en slik situasjon.