Rus

Min søster er innlagt på psykriatisk avdeling. Og dette er pga min mor ikke vil at hun skal bo hjemme, pga hun er hjelpesløs. I flere år har min søster drevet med hasj og ikke de fullt så gale rusmidlene. Men for noen år siden ble hun sammen og forlovet med en som var veldig glad i rus, og i løpet av de 3årene merket ikke min mor at det var rus inni bildet før på slutten, forloveren til søsteren min tok selvmord pga psykiske problemer som hadde kommet pga rusen. Jeg vil egentlig si at etter dette skjedde har det bare gått verre med søsteren min. Eneste hun gjør er å spiser og sover. Hun sier ingenting, og er rett og slett avhengig i hjelp til å gjøre alt. Hun klarer ikke skru på tven, og jeg tror hun rett og slett har blitt ødelagt av rusen og ikke tenker på de rundt seg. Min mor gjør absolutt ALT for henne. Søsteren min har angst og tørr ikke ta bussen alene, eller gå plasser alene, og bruker min mor til dette. Moren min kjører henne overalt, hjelper hun med å betale alt og tja, mye mer. Siden jeg var ganske lei av dette, og av at hun uttalige ganger kommer hjem hit og jeg er den eneste som skjønner at hun er beruset, gikk jeg inn på Facebooken hennes for å se om jeg fant noen meldinger som bevis om rus(Ja, jeg vet det ikke er lov å snoke i andre sine meldinger). Etter maange meldinger der hun skriver at hun har tatt speed, at hun elsker det, at aldri vil stoppe, og at psykriatien aldri merker det og hun får gjøre hva hun vil. Sitter igjen med et spørsmål. Er ikke det deres plikt til å ta tester av folk de vet er avhengig av rus? Hvorfor har ikke den psykriatiske avdelingen merket dette når jeg som er 17 år å har null kjennskap til rus merker dette? Hva skal jeg gjør?

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som både du og din søster er i en vanskelig livssituasjon. Du lurer på om personalet på den psykiatriske avdelingen hvor din søster er innlagt har merket at hun ruser seg, og om det er deres plikt å ta tester. Det er vanskelig for oss å vite om de har merket det, og om din søster har tatt rusprøver. Uansett er det ikke sikkert at de kunne ha hjulpet henne med et eventuelt rusproblem, hvis ikke hun selv har et ønske om å gjøre en endring. Det er dessverre ikke uvanlig at pasienter som sliter psykisk i tillegg sliter med rus.
Du lurer på hva du skal gjøre. Vi tenker at det beste du kan gjøre er å ta være på deg selv. Har du noen som du kan snakke med om situasjonen? Det kan for eksempel være din mor, en snill tante, en grei lærer eller en god venn.
Hvis ikke du har noen å snakke med kan du ta kontakt med kors på halsen (det er gratis og anonymt).
Det kan være nyttig for deg/dere å besøke hjemmesiden til ROP, der det finnes en del informasjon om samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse. Du/dere kan også ta kontakt med N.K.S. Veiledningssenter for pårørende, et gratis tilbud for pårørende innen rus og psykisk helse. Senteret tilbyr veiledning og informasjon til pårørende i alle aldersgrupper gjennom:
• Individuelle samtaler, enten per telefon eller ved senteret
• Par/familiesamtaler
• Samtalegrupper
• Kurs for pårørende
• Undervisning og foredrag
Du kan også ringe oss (mellom 11-19, tirsdag og onsdag 10-19) eller chatte med oss (hverdager 10-17, tirsdag og onsdag 10-17).