Rusproblem

Hei. Jeg er 17 år, driver daglig med hasj, til tider også piller, og jeg drikker hver helg, også noen ganger i uken.. Jeg har havnet på sykehus flere ganger fordi det har havnet ut av kontroll men jeg får ikke hjelp og familien min hjelper meg heller ikke.. Jeg tror jeg har fått et ordentlig problem angående rusen, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…

Kvinne, 17 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Du sier at du er bekymret for at du har utviklet et rusproblem, og at du er usikker på hva du skal gjøre. Det er bra at du selv har kommet til den konklusjonen at du har et problem og vil slutte – dette er et viktig første steg. Det du kan gjøre er kontakt med din fastlege eller med ruskonsulent/sosialkonsulent i NAV. Sammen kan dere komme fram til et behandlingsopplegg som passer for deg. Lege og sosialkonsulent har taushetsplikt ettersom du er over 16 år gammel. Dersom du har forsøkt dette tidligere, og er misfornøyd med hjelpen du har fått, kan du ta kontakt med Pasientombudet. På Fritt Sykehusvalg sine hjemmesider finner du en oversikt over offentlige behandlingstiltak, og hvor lang ventetid de enkelte har. Fritt Sykehusvalg har også en Pasientrådgivertelefon, tlf. 800 41 004 (åpen hverdager 08.00-15.00).
For øvrig vil vi også tipse om rushjelp.no, hvor du finner tester og selvhjelpsprogrammer som kan være interessant for deg å se nærmere på. Du er også velkommen til å ringe oss på tlf. 08500 for en anonym samtale (åpningstider man.-søn. 11-19, tirsdag og onsdag 10-19).