Tramagetic retard

Får tramagetic retard etter en operasjon av legen min. Hva ser om jeg drikker øl på den medesinen? Vil det Være tilsvarende sobril og alkohol?

Mann, 28 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Tramagetic er et smertstillende medikament som også virker dempende. Det anbefales ikke å kombinere dempende medikamenter og alkohol fordi disse kan forsterke hverandres effekt. Sånn sett vil det være det samme som kombinasjonen sobril og alkohol ja. I pakningsvedlegget står det:
«Tramagetic Retard kan forårsake tretthet og denne effekten kan bli forsterket av alkohol, sovemedisin, beroligende midler, andre smertestillende legemidler eller andre stoffer som har dempende effekt på sentralnervesystemet.»
Den største faren ved å kombinere dempende stoffer er at pustesenteret kan lammes og forårsake koma, og i verste fall, være dødelig.