Ung idrettsutøver- framtidig toppidrettsutøver?

Hei, jeg lurer på om hvis jeg drikker meg full en gang hver tredje måned, vil dette ha noe og si for mine framtidsplaner om og bli toppidrettsutøver i håndball?
Ps. og da passer jeg på at dette ikke ligger i nærheten av noen som helst form for trening/konkurranse.

Kvinne, 16 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet bør det gå greit å drikke deg full en gang hver tredje måned i kombinasjon med en ellers sunn og aktiv livsstil. Ved et såpass sjeldent forbruk vil ikke kroppen ta nevneverdig skade utover de dagene med ubehag du kanskje vil oppleve etter alkoholrus. Generelt vil vi likevel oppfordre deg til å utsette drikking av alkohol til du har fylt 18 år. Det er fordi kroppen din fremdeles er i utvikling, og du kan pådra deg flere og andre skader enn voksne. Alkoholen kan forstyrre utviklingen av hjernen/hormoner/organer. I tillegg har undersøkelser vist at ungdom som debuterer tidlig med alkohol har høyere risiko for å utvikle rusrelaterte problemer senere i livet. I tillegg er det mange som skader seg under alkoholberuselse fordi dømmekraften og kritisk sans blir svekket under rusen. Alkohol er også «voldtektsdop» nr 1, det skjer en rekke overgrep på unge jenter som drikker for mye.
Det er for øvrig diskutabelt hvorvidt det finnes dager som «ikke ligger i nærheten av noen som helst form for trening/konkurranse», dersom du tar sikte på å bli toppidrettsutøver. Om du skal drikke når du er såpass ung og hvilken betydning det kan få for din senere idrettskarriere må du selvsagt vurdere selv. Dersom du likevel skulle oppleve at alkohol blir problematisk for deg i fremtiden, kan du skrive eller ringe oss for en anonym samtale. Du kan lese mer om virkning og skader av alkohol på vår hjemmeside.