Har lyst å prøve marihuana

i samband med en skoleoppgave har jeg gjort litt research på marihuana og funnet ut at det egentilig ikke har noen dårlige effekter som ikke forsvinner over tid.
Mann, 15 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er noen risikoer forbundet med bruk av cannabis (marihuana og hasj). En ting er at du kan komme til å like det veldig godt. En ting man liker veldig godt, har man lyst til å gjenta. Gjentatt bruk av cannabis kan føre til avhengighet, og blir du avhengig, kan du få problemer med å slutte. En rekke undersøkelser viser også at når man er påvirket av cannabis, er de kognitive evnene temmelig redusert. Selv om det ikke er sånn at du nødvendigvis får varige skader, er det allikevel slik at mens du er påvirket og mens forbruket pågår er ditt kognitive funksjonsnivå redusert.
Vi anbefaler deg å lese mer om cannabis på våre nettsider og vurdere om du ønsker å ta sjansen på å få et rusproblem.