Mistanke om metadon

Jeg har en mistanke om at jeg har fått i meg metadon gjennom drikke. Kjøpte en Aloe Vera drikke i Polen. Etter jeg drakk den ble jeg mere våken. Jeg har også følt att jeg har blitt rastløs, fått økt konsentrasjon, blitt noe ukritisk og følelsen av at kroppen aldri blir sliten. Hvor lang tid tar det før rusen går ut av kroppen? Er det noe man kan gjøre for å få det ut?

Mann, 26 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er lite trolig at du har fått i deg metadon. Symptomene du beskriver er ikke typiske for metadonrus – snarere tvert imot. Metadon er et legemiddel med dempende virkning, og som primært brukes i behandling av heroinmisbrukere. Det er derfor usannsynlig at den oppkvikkende effekten kan skyldes metadon – i tillegg til at metadon neppe er noe som tilsettes Aloe Vera-drikker noe sted i verden.
Hva som derimot er årsaken til dine opplevde symptomer, er et annet spørsmål. Kanskje er dette simpelthen en naturlig virkning av Aloe Vera-drikke? Hvilke øvrige stoffer som kan være bidragsytende her, er ikke mulig for oss å svare på – dette vil bli spekulasjon fra vår side. Du sier heller ikke noe om hvor lenge det er siden du drakk dette, noe som også gjør det vanskelig for oss å si noe konkret om det hele. På generelt grunnlag vil vi oppfordre deg til å kontakte lege dersom symptomene skulle vedvare.