Skoleoppgave om amfetamin

Jeg skal ha framføring på skulen om amfetamin, jeg lurer på om kva som ligger inni en sann tabelett/pulver og om du kan gji meg litt fakta…:D
Kvinne, 14 år fra

RUStelefonen svarer:
Når du snakker om amfetamin-«tablett/pulver» er dette to forskjellige ting. I noen tilfeller brukes amfetamin som medisin mot sterk ADHD, når alt annet er prøvd, men ikke virker. I disse tilfellene er det piller med en amfetaminvariant man bruker. I de fleste tilfeller amfetamin omsettes illegalt på markedet, er det ikke piller. Det er som oftest i pulverform (amfetaminklorid).
Når du skal ha framføring om dette på skolen, er det trolig den siste varianten, illegal amfetamin, som er mest aktuelt. Du finner mye informasjon om det på våre sider om amfetamin. Du kan også gå inn og se på tidligere besvarelser på våre sider.