ADHD medsisin 3 måneder urinprøver

Hei,
jeg er har adhd diagnosen, men sliter dessverre litt med rus også. Går mest i alkohol og benzo, som en selvmedisinering mot det. Har vært på Zoloft og andre type medisiner før, men vil ikke på det igjen, vil bare ha medisiner for det som faktisk feiler meg, og teste ut om det fungerer.
Men kravet til psykologen er 3 måneder rusfri (urinprøver). Noe jeg absolutt ikke klarer, og å legge meg inn klarer jeg ikke psykisk nå. Er det ingen veier utenom? Det er jo helt latterlig at jeg må velge å ruse meg videre fordi jeg ikke får hjelp av legen..
Kan nevne at jeg går på nav, straks aap. Og at jeg går i behandling på Lovisenberg DPS Ruspoliklinikk en gang i uken..
Fins det også noe annet jeg kan ta som ikke vises på urinprøvene, så jeg klarer de tre månedene? Og hvor ofte må man ta urinprøver?

Kvinne, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For å ta det siste først: vi kan nok ikke tipse deg om rusmidler som ikke er påviselige med urinprøver. Hvor ofte man må ta urinprøver varierer veldig fra person til person, situasjon til situasjon, lege til lege. Det beste svaret på dette spørsmålet vil du nok få fra psykologen direkte, eller fra der du avlegger testene.
Du etterspør om det finnes noen veier utenom å ruse deg. Som du sikkert er klar over, er det en grunn til at psykologen krever tre måneders beviselig rusfrihet før han/hun evt. skriver ut medisiner med misbrukspotensiale. Psykologen vil nok forsikre seg om at du er i stand til å følge slike medikamenter etter angitt dosering. Dette er riktignok vår tolkning av situasjonen slik du beskriver den, og må evt. bekreftes/avkreftes av psykologen selv. Så det beste vil nok være om du forsøker å faktisk fokusere på hvordan du kan unngå å ruse deg i tre måneder, slik at du evt. kan få utskrevet medisinene på rettmessig vis etter denne perioden. Dette handler delvis om viljestyrke, men minst like mye om å ta i bruk hjelpeapparatet rundt seg – i ditt tilfelle de ukentlige polikliniske avtalene på DPS. Vi oppfordrer deg til å være mest mulig åpen og ærlig under disse møtene, og gi beskjed hvis det er noe der du føler at ikke fungerer – dette er din fulle rett. Husk at hjelpeapparatet er der nettopp for å hjelpe.
Dersom du føler deg urettferdig eller feilaktig behandlet av helsevesenet, kan du melde fra om dette til Pasientombudet.
Du er velkommen til å kontakte oss anonymt på tlf. 08588 dersom du ønsker en utdypende samtale.