Dama drikker i smug

Hei samboeren min drikke i smug. Jeg kan finne brus flasker med vin gjemt i huse . Siderbokser gjemt på rom ,tomme som fulle men åpnet. Hun har rart humør til tider å virker full men sier hun bare er sliten . Å sier jeg noe så blir det ett hælvete . Jeg har startet med å tømme ut innholdet eller kaste flaskene . Men jeg finner sikkert ikke alt . Men hva kan jeg gjøre ? Har vurdert å ta kontakt med fastlegen hennes …. Mvh bekymmret

Mann, 38 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret. Det høres ut som om kjæresten din smugdrikker og gjemmer alkohol, virker full men benekter at hun er det. Vi kan ikke ut i fra de opplysningene du gir oss, si at hun er avhengig, men om det du observerer stemmer, virker det som om det er god grunn til bekymring.
I første omgang vil vi anbefale deg å ta opp dine bekymringer direkte med henne. Vær konkret i hva du har funnet, og om at du er bekymret. Du kan finne noen tips til hvordan en samtale med en som ruser seg kan struktureres her.
Om hun benekter å ha problemer, nekter å samarbeide eller å kutte ned/slutte, anbefaler vi deg å ta kontakt med  Veiledningssenter for pårørende innen rus og psykisk helse i Nord-Norge eller å ringe oss på RUStelefonen 08588 for å diskutere saken nærmere.
Vi vil alltid anbefale å snakke med den det gjelder først, også før man kontakter andre instanser som for eksempel lege. Hun kan oppleve det som et tillitsbrudd at du går bak ryggen hennes og kontakter legen hennes. I noen tilfeller er dette likevel riktig å gjøre. Det er da viktig å være obs på at også legen har begrenset med virkemidler. Om hun har alkoholproblemer og trenger hjelp, er det hun selv som må bestemme at dette skal skje. Legen kan i beste fall bruke informasjonen du gir til å ta opp temaet med henne, eventuelt inndra førerkortet hennes. Om dere har barn, kan du kontakte barnevernet, som kan hjelpe dere.