Jeg skal søke om tilbake levering av førekort fra fylkesmannen

Hei spørmålet mitt er
Jeg er på urinprøver og avlagte urinprøve nesten 4 mnd og skal avlegge urinprøve i minst 6mnd . Siste mnd urinprøven ga utslag på mofin kodein. Årsaken kan være valmuefrø . Jeg skal søke om tilbake levering av førekort fra fylkesmannen. Hvordan ligger jeg ann i saken min ?

Mann, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Har endret litt. P
Du skriver «Jeg er på urinprøver og avlagte urinprøve nesten 4 mnd og skal avlegge urinprøve i minst 6mnd. Siste mnd urinprøven ga utslag på mofin kodein». Vi tolker dette til å bety at du skal levere prøver i 6 måneder, har levert prøver i nærmere 4 måneder og at den siste prøven din var positiv på kodein/morfin.
Vi kjenner ikke din sak i detalj så vi kan bare svare på generelt grunnlag. Av erfaring vet vi at det er veldig stor forskjell på de ulike fylkeslegene som vurderer sakene. I ditt tilfelle er det åpenbart et stort spørmål om du kommer til å bli trodd på at dine prøver var positive grunnet valmuefrø. Om de tror deg, ligger du nok godt an. Vi skal ikke helle kaldtvann i blodet ditt,  men de ulike fylkeslegene har hørt forklaringen om valmuefrø og opioider en del ganger. De er oppmerksomme på at valmuefrø kan gi utslag som kodein/morfin; hvorvidt de anser dette som sannsynlig i et gitt tilfelle er et annet spørmål. Om de ikke tror deg, kan du måtte fortsette å dokumentere avhold og deretter søke igjen senere. Det er helt umulig for oss å si noe mer om hvordan saken din ligger an.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus er vel de du kan få mer informasjon av (Tlf: 22 00 39 04). Kanskje du kan spørre dem om det i det hele tatt er noe poeng i å søke? Fylkesmannen kan neppe gi deg en pekepinn før de har sett konkret på saken din. Endelig svar vil du  ikke få før saken eventuelt er ferdigbehandlet.
PS: Forøvrig gjør vi oppmerksom på at dette er en anonym tjeneste så vi sender ikke svar på privatmailer eller andre måter som kan avsløre innsenders identitet. Synes du at du ikke fikk svar på spørsmålet ditt, så skriv gjerne til oss igjen og fortell oss litt mer om saken.