Paracetamol og leverskade

Hei, jeg går på fast medisinering med paracetamol daglig, og jeg vet at mye paracet gir leverskader, og det er noe jeg helst vil unngå, særlig siden jeg skal utvise forsiktighet ved bruk av dette virkestoffet pga diagnosen min. Så jeg lurte på hvor mye paracetamol må til for å skade leveren?

Kvinne, 25 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
I følge Felleskatalogen, frarådes det å bruke paracetamol over mer enn tre dager sammenhengende, med mindre man etter medisinsk råd og indikasjon er i behov av det, noe vi antar du er. Videre anbefales det for voksne: 1-2 tabletter à 500 mg (eller 1/2-1 tablett à 1 g) 3 ganger i døgnet. Det er flere (risiko)faktorer som kan være med på å øke sannsynligheten for leverskade. Blant annet så medfører vedvarende bruk eller maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, økt risiko for leverpåvirkning.
Du skriver ikke noe om hva slags diagnose du har, men at du må vise forsiktighet ved bruk av dette virkestoffet. Vi antar at dette vil gjøre deg ytterligere sårbar. Det er vanskelig for oss å anslå nøyaktig hvor mye paracetamol, ut over anbefalt dosering, som må til for å gi skade på leveren. Vi anbefaler deg å ha tett dialog med legen din, og at du også tar opp dine bekymringer med h*n. Hyppige leverprøver kan avdekke eventuelle påbegynnende skader tidlig.