Utredning/adhd

Hei,er ei jente på 34 år og jeg er under utredning for ADHD nå og må ærlig si at jeg he røykt en del de to siste åran og he ikke tenkt på det eller visste det satt i kroppen så lenge på enkelte folk… Og vil tro d ennår sitte i kroppen min da kansje selv om ikke jeg gjør d hver dag? Kan gå uker imellom men røykte en i helga…
Så lurer på hvor lang tid tar det å utredes egentlig? Jeg he vært på 3 samtaler til nå og mener på jeg utredes for ADHD,noe jeg sko ha gjort for lenge sia,men er redd nå for å ha ødelagt det m tanke på jeg tok en røyk for å finne roen????
Pleie det å testes for alle stoffer på de tisseprøvene de skal ha for ADHD utredning?
Håper dere kan hjelpe meg med noen svar på dette…

Kvinne, 34 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi regner med at du her sikter til cannabisrøyking – og sjansene er små for at du skal ha «ødelagt det» for deg selv mht. din ADHD-utredning. Det er vanskelig å si med sikkerhet hvor lenge cannabisbruk er påviselig med en urinprøve, særlig dersom bruken er såpass sporadisk som det du beskriver. Normalt vil et engangsinntak kunne påvises i opptil en uke, men ofte også kortere enn dette. Regelmessig bruk vil kunne påvises betydelig lengre, men da er det gjerne snakk om mer eller mindre daglig bruk. Poenget er uansett: for å påvise rusmiddelbruk med en urinprøve, forutsettes det at man leter spesifikt etter dette. Og helsepersonell har ikke tillatelse til å foreta slike tester uten å informere deg om dette på forhånd. Det er dessuten tvilsomt at de skulle foreta en slik prøve overhodet, men dersom de mot formodning likevel skulle gjøre dette, og den gir positivt utslag på cannabis, er det også tvilsomt at dette ville få betydelige konsekvenser for din videre utredning. Så her er det nok ikke så stor grunn til bekymring.
Vi er usikre på hvor lang tid ADHD-utredning normalt tar, men vi regner med at det er en del forskjeller fra sted til sted. Du kan lese mer om utredning av ADHD på ADHD Norge sine hjemmesider. Disse er også behjelpelige med eventuelle andre spørsmål du måtte ha.