Skjult misbruker?

Jeg har en ressurssterk venninne som jeg mistenker har store rusproblemer. Har aldri opplevd eller mistenkt henne for å være spesielt glad i alkohol, kun et par glass vin i hyggelig selskap. I julen tilbrakte vi flere dager sammen på en hytte med flere andre venner,og da kom sjokket. Hun oppholdt seg kun på sitt eget rom,drakk hele døgnet og tok sove- og beroligende tabletter ved siden av alkoholen. Det endte til slutt med legebesøk og totalt sammenbrudd. Siden det har hun vært en annen
og holder seg mest for seg selv. Hun benekter å ha alkoholproblemer og sier selv at hun ikke kan forklare det som skjedde. Så spørsmålet er:kan man drikke alkohol døgnet rundt i dagevis uten å ha et rusproblem? Og hvordan skjule dette for omverdenen, jobb, familie osv?

Kvinne, 57 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare på om venninnen din har et rusproblem eller ikke. Å drikke alkohol i flere dager, betyr ikke nødvendigvis at hun har et rusproblem. Noen mennesker drikker alkohol over en kort periode i livet, enten i sammenheng med festlige aktiviteter, eller for eksempel i forbindelse med store og vanskelige omveltninger i livet; samlivsbrudd eller lignende. Utfordringen her er kanskje at du ikke vet om hun har sånne perioder ofte, om hun drikker daglig eller om dette var en enkelthendelse. At hun etter hendelsen holder seg mest for seg selv, kan det være mange årsaker til; f.eks depresjon, at hun skammer seg over det som hendte, eller, som du frykter, at hun har et rusproblem.
Det er mange som klarer å skjule sitt rusproblem for omverdenen. I hvert fall for en periode. Men på et eller annet tidspunkt vil det bli vanskelig å skjule det, og noen vil merke det. Det er sjeldent at en person klarer å skjule et rusproblem over lang tid.
Det er vanskelig å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Så lenge hun nekter for at det er et problem for henne, så er det ikke så mye du får gjort. Det som kan være greit, er å gjøre det klart for henne at du ønsker å være til støtte om hun trenger hjelp. Dermed vet hun at hun kan prate med deg om hun har et problem og om hun ønsker å snakke med noen om det.