Ecstasy

Jeg lurer på hvordan hjerterytmen endrer seg når man er påvirket av ecstasy? Hvor mye fortere går hjertet, eller hvor mange flere slag i minuttet er vanlig? Fra å ikke være påvirket i hele tatt til 150mg? Hvor mye må til for overdose av ecstasy?

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hjerterytmen øker når du bruker Ecstasy/MDMA, og hvor mye fortere hjertet slår vil avhenge av ulike forhold. Om du er mann eller kvinne, hvor godt trent du er og din alder, er noen faktorer som påvirker. I denne studien tester de menn og kvinner for ulike psykiske og somatiske endringer ved bruk av ecstasy, også hjerterytme. I forskningsrapporten skriver de at de testet på ulike nivåer mellom 70-150 mg. Vi tror at du får svar på alle spørsmålene dine om hjerterytme hvis du leser rapporten.
Til spørsmålet ditt om overdose ved bruk av ecstasy vil det også være individuelle forskjeller. Men, det vi vet er at hallusinasjoner (sansebedrag) og illusjoner oppstår sjelden ved lave doser MDMA. Ved økende eller hyppig gjentatte doser øker risikoen for forvirringstilstander og psykotiske reaksjoner (vanligvis forbigående). Brukeren kan få syns- og hørselshallusinasjoner og forfølgelsestanker. En ubehagelig følelse av panikk og angst kan også forekomme. Dette kan resultere i ukontrollerte handlinger, og påfølgende alvorlige skader og dødsfall. De vanlige risikofaktorene som sammentrekning av blodkar, rask puls, blodtrykksstigning og økt kroppstemperatur øker. Derfor er det farlig å eksperimentere med høye doser ecstasy. En annen risikofaktor er at dette er ett illegalt narkotisk stoff. I denne artikkelen fra Drugwise skriver de at mange av dødsfallene som følge av ecstasybruk skyldes at virkestoffet MDMA var byttet ut med PMA, som er mye mer potent og giftig.