Øker promillen lineært eller flater det ut etter hvert?

Hei. Jeg har hatt en liten og vennlig diskusjon med en kamerat om promillen øker like mye for hver øl/drink/enhet man tar. Vi var enige om at det er omtrent slik at etter et par enheter på 30 minutter til 40 minutter vil promillen stige til allerede rundt 0,8 til 1.0. Etter det vil kurven flate ut. For å komme opp i dødelig mengde, som vi satte til omtrent 3-4+ i promille, alt ettersom, må man drikke større mengde for å nå samme promilleinnhold i blodet. Jeg regner med at dette stemmer greit.
Er det slik at fordi man drikker noenlunde jevnt (på en f.eks. kveld) at det går bra? Da vil kurven flate ut? Mens om man styrter en flaske sprit (0.35 – 1,0 liter) i løpet av en liten time kan man komme forhåpentligvis kun i trøbbel? At det er dødelig har vi jo hørt mange ganger. Så dermed må spørsmålet bli: Hvor mange enheter , 4 cl/0,4 dl/0,004 L , med 40% kan man drikke i løpet av én time for å ikke være i faresonen utover kvelden? Også både når man gjør det oftere(1-2 ggr i uka) eller mer sjeldent. Hva med en drikk som er 20%, blir det dobbelt sp my du kan innta? Takk:)

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det blir nesten umulig å svare på spørsmålet ditt fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Om du f.eks. har spist et stort måltid før du begynner å drikke, vil inntil 30% av alkoholen ikke gå over i blodet i det hele tatt, men brytes ned i magesekken. I utgangspunktet vil promillen begynne å synke med en gang alkoholen går over i blodet; den fortsetter å synke med ca 0,15 promille i timen (helt til du er nesten på null, da synker den saktere). Fortsetter du å drikke alkohol, vil promillen fortsette å stige, inntil du sovner eller ikke orker mer (eller svimer av ev. dør om du drikker raskt nok med høy promille).
Det blir dermed umulig å gi et konkret svar på «Hvor mange enheter , 4 cl/0,4 dl/0,004 L , med 40% kan man drikke i løpet av én time for å ikke være i faresonen utover kvelden?». Det avhenger av veldig mange faktorer, som sagt. Det er heller ikke klart for oss hva du legger i at «det går bra» og «ikke være i faresonen utover kvelden».
Hvis du ønsker veiledning på en hypotetisk problemstilling om hvor mye du kan drikke uten å omkomme, er det en type veiledning vi ikke gir.