Hvordan påvirker egentlig narkotika ungdom?

HEI! Her kommer det noen spørsmål jeg lurer på i forhold til narkotika:
Hvorfor begynner så mange ungdommer med narkotika når de vet hvor farlig det er? hvorfor ønkser ungdom å hive seg ut så et så farlig eventyr?
Hvordan påvirker egentlig narkotika ungdom?
Og hvor mange ungdom i norge bruker egentlig ungdom?
jeg spør i ren nysgjerrighet fordi mange av vennene mine synes dette er så gøy og er noe jeg også burde prøve, men det er jo farlig… hva er det som gjør at de ønsker at andre skal prøve dette med tanke på at det ikke er bra for en..

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du velger å ikke bruke narkotika. Det kan hende vennene dine som gjør det synes det er tøft og morsomt og at de derfor mener du også burde prøve. Men det er alltid en viss risiko forbundet med bruk av rusmidler, særlig når man er ung. Derfor er det beste å la være å prøve det, slik du gjør.
Det er heller ikke så fryktelig mange ungdom som bruker narkotika. Omtrent 10 % av tenåringer i Norge har prøvd hasj, men de færreste av dem bruker det ikke jevnlig/fast. Det mest brukte rusmiddelet blant ungdom er alkohol, ikke narkotika.
Du kan lese mer om ungdom og forholdet til rusmidler i rapporten rusmidler i Norge 2015. Der finner du også masse statistikk og forklaringer på hvordan rusmiddelbruk påvirker ungdom.