Sønn på 19

Hei. Jeg har en sønn på 19 år. En fantastisk gutt/mann på alle måter… Når han er edru. Som mange på hans alder, handler det om festing i helgene. I ukedagene jobber han, og har ingen problemer. Problemet jeg som mor ser, er at han alt for ofte drikker så mye at han kommer opp i situasjoner. Han er diagnostisert med ADHD og brukte Conserta til for 3 år siden. Han fungerer helt fint uten nå. Jeg vet han har et temperament og at han lett blir sint. Dette skjer oftest når han drikker. Jeg har mange ganger fått telefoner fra hans venner eller ukjente, om å hente han fordi han har havnet i trøbbel. Det som skremmer meg da, er at han svinger fra å være fryktelig sint (svart i øynene) til å gråte på skulderen min og si han helst skulle vært dø for ikke å skape trøbbel for alle rundt seg.
Jeg TROR ikke det er andre rusmidler inn i bildet, men vet selvfølgelig ikke sikkert.
Jeg er redd for at jeg skal få telefon fra sykehus eller prest.. Jeg vil hjelpe han, men vet ikke hvordan. Han bor hos sin far mesteparten av tiden, og jeg får dessverre ikke så mye hjelp fra far som bare er sint på han og kjefter.
Ber om å få litt råd og hint om hvordan jeg kan hjelpe uten å skyve han fra meg. Ev hvor jeg kan få denne hjelpen.

Kvinne, 41 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver situasjonen, høres det ut som om din sønn har et problem med sinnemestring, noe som kommer til uttrykk når han ruser seg. Dersom dette har utviklet seg til å bli et alvorlig problem, både for ham selv og dere rundt ham, bør han vurdere å oppsøke profesjonell hjelp, dersom han ikke mottar dette per i dag. Da er et viktig spørsmål: er dette et problem med sinne, eller et problem med rus? Eller begge? Svaret på dette spørsmålet vil ha betydning for hva slags behandling som er egnet, men i begge tilfeller vil nok en psykolog være et passende alternativ. For å komme i kontakt med psykolog, eller andre egnede instanser i spesialisthelsetjenesten, trenger han en henvisning, f.eks. fra sin fastlege. En legetime vil altså være et naturlig sted å påbegynne prosessen.
Et annet viktig spørsmål er: hva ønsker han selv? Husk at han som myndig er ansvarlig for egne handlinger, og har rett til å bestemme over seg selv. Det er altså dessverre lite du som pårørende kan gjøre for å endre ham dersom han ikke selv ønsker dette. Det beste du kan gjøre er å uttrykke din bekymring, motivere han til å ta tak i problemet, komme med konkrete forslag til hvordan han kan gjøre dette (se over/under), samt tilby din hjelp og støtte i denne prosessen. Ha en rolig samtale med ham om disse tingene når han er edru. Så vil det være opp til ham selv å avgjøre hva han vil gjøre med dette tilbudet og denne informasjonen. I det minste virker han åpen for ideen om at dette er et problem.
En siste innskytelse: dersom det er en korrekt beskrivelse at han bor hjemme hos sin far «som bare er sint på han og kjefter», kan nok dette være noe som bidrar til å opprettholde din sønns egne sinneproblemer – uten at vi skal påberope oss for mye kunnskap om situasjonen. Kanskje har din sønn behov for å snakke om denne typen problemer med en profesjonell veileder tilstede – du kan f.eks. tilby at dere alle tre besøker et Familievernkontor sammen for samtaler. Disse tilbyr også sinnemestringskurs, noe kanskje både far og sønn kunne hatt nytte av.
Dersom han har behov for tips til hvordan han kan begrense alkoholinntaket på fest, kan du be ham kontakte oss på tlf 08588 (åpent hver dag 11-19, tirsdag og onsdag 10-19) eller chat (åpen mandag-fredag 11-17, tirsdag og onsdag 10-17).