imovane 7.5 mg x6

Legen skriver 1 tabbelet før leggetid, men jeg foretrekker å sove uten/ vente med å legge meg til jeg blir trøtt. Skal jeg først bruke dem må jeg ha mange for å noen effekt ettersomsom jeg har misbrukt dosen lenge. Klart jeg skjønner det er feil, men jeg syns jo det er kjempegøy å ta en hau på en gan! Så spørsmålet mitt: jeg tok 6 stykker på 7.5 milligram i går kveld,(kl 20) hvor trygt ier det å kjøre i dag? I forhold til regelverket… Hva med i kveld og i morgen? Jeg har Ingen hangover eller ser rusa ut. Men hva om jeg kommer utafor en rutinekontroll eller en ulykke hvir edruelighet utprøves. Hvor lenge må jeg vente før konstruksjonen av virkestoffet er så lav som forventet etter en tabeller? Beklager langt vansklig spørsmål

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste; dette betyr at du må påregne noe ventetid før du får svar. Vi håper derfor at denne ventetiden ikke har medført ulemper for deg.
Når det gjelder Imovane og bilkjøring, så har du rett i at dette vil være straffbart å kjøre bil med en høy konsentrasjon av Zopiklon (virkestoffet i Imovane) i blodet. Det at du får Imovane på resept fra legen hjelper ikke på dette, ettersom du overstiger den doseringen som er angitt. Ifølge denne tabellen fra FHI er det straffbart å kjøre bil med en høyere konsentrasjon enn 0,030 mikromol Zopiklon per liter fullblod. Det er umulig å si eksakt når du vil være under denne grensen etter et inntak på 6 x 7,5 mg, ettersom vi bryter ned stoffer i ulikt tempo. Det finnes likevel noen veiledende tall. Ifølge en annen tabell fra FHI vil en dobbel dose Zopiklon (der en enkeltdose er satt til 5 mg) være under straffbarhetsgrensen først etter 14-22 timer. Det betyr at 6 x 7,5 vil ta betydelig lengre tid enn dette for å komme under straffbarhetsgrensen. Selv om du kanskje føler deg opplagt nok til å kjøre, vil du ifølge norsk lovgivning ikke være tilstrekkelig skikket dagen etter et slikt inntak av Imovane, og neppe neste dag etter dette heller.