Nedtrapping av Imovane og Stesolid

Jeg har hatt langvarige søvnvansker siden skilsmisse i september. Jeg gikk raskt inn i et nytt, krevende forhold som jeg nylig avsluttet. Jeg har opplevd flere og flere angstanfall de siste mnd. Usikker på om det er generell depresjon, usikkerhet på det ene forholdet, eller at jeg ikke har bearbeidet skilsmissen. Etter bruddet med ny kjæreste, som var veldig intens, så trodde jeg at angsten ville slippe og jeg kunne få sove igjen. Det har hatt motsatt effekt og jeg har nesten ikke hatt virkning av sovemedisin eller Stesolid, som jeg har tatt en sjelden gang de siste mnd. Nå har jeg fått utskrevet Imovane til nattlig bruk, samt at jeg tar en Stesolid 2 mg per dag. Dette har jeg gjort i 12 dager, og nå er jeg livredd for å bli avhengig. Jeg har lyst å kaste alle tabletter i søpla, men er så ufattelig dårlig hvis jeg ikke bruker de. Sover ikke et minutt på mange dager. Hvordan bør jeg trappe ned bruken så fort som mulig? Kutte ut helt begge to, eller bare en av de. Eller halvere dosering, eller ta annenhver dag?

Kvinne, 40 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Man kan bli tilvent medisiner som Stesolid eller Imovane om man bruker det i mer enn tre uker. Da vil en kunne oppleve ubehag om man slutter med det. Imidlertid er det vanligvis ikke nødvendig å trappe ned etter så en så kort periode med terapeutiske doser. Du vil muligens oppleve noe uro og søvnproblemer i noen dager eller opp til en ukes tid, men ikke noe mer alvorlig enn som så. Om du har gått på Stesolid lengre enn 12 dager og ønsker å trappe ned, er det vanlig å anbefale å trappe ned ca 10 % hver uke. Mange gjør det mye fortere, og tar heller det litt saktere mot slutten. Dette er noe du uansett bør avtale med legen din.