Prøvde amfetamin én gang og sliter med bivirkninger

Heisann! Eg prøvde amfetamin for første gang igår. Eg var veldig beruset når eg prøvde det, så noken overtalte meg. Nå er det ca 16 timer siden eg sniffet dosen, og nå sliter eg med søvn, å spise og er plaget med smerter i magen og kvalme. Eg svetter også flere ganger om dagen selv om eg sitter stille. Er dette farlig? Vil de stoppe snart? Er litt nervøs/redd.

Mann, 19 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om det du opplevde var en nedtur fra amfetamininntaket ditt. Etter 16 timer er du utenfor akutte farer forbundet med overdose, så sannsynligvis er det du opplever nå ikke farlig. At du var veldig beruset, og da antar vi at du mener på alkohol, kan også ha betydning for formen din i dag. Vi tipper at det går over og at du føler deg bedre i løpet av en dag eller to. Hvis det mot formodning ikke skulle gå over, så kan du ta deg en tur til legen og snakke med hen.