Testet 1 gang? Redd for han

Min kjæreste som er 6 år eldre, altså 21, var sjåfør til noen venner av han, og de sniffet kokain. Han ble tilbudt å prøve og svarte ja. Jeg fikk vite dette i dag, og det er 2 uker siden. Han sa han aldri skulle prøve det igjen, samme med hasj, men hva om han blir tilbudt sterkere stoffer, og takker ja? På forskjellige ting? Jeg er redd han begynner selv, og i verste fall blir for avhengig til at vi kan være sammen lengre. Og jeg vil ikke snakke med han om dette, siden jeg vet at han holder ting når han sier aldri mer, men likevel er jeg redd for han og hans helse. Jeg er redd han finner et eller annet, blir avhengig, og dette forholdet tar slutt? Vi har vært sammen i 1 år nå, og jeg håper på flere år, men til poenget. Jeg er redd han prøver flere ting. Jeg er redd han blir avhengig av noe som ødelegger han og hans helse. Jeg er redd han blir avhengig av noe som gjør at forholdet tar slutt. Og jeg er redd for å miste han. Jeg vil ikke sitte å snakke med han om det, siden vi gjorde det idag, men jeg er likevel redd.
Kvinne, 15 år, fra Nord-Trøndelag

RUStelefonen svarer:
Du skriver at kjæresten din har prøvd kokain og cannabis, og du er redd for at han skal bli avhengig av det eller noe annet.
Vi kan ikke vite om kjæresten din kommer til å bli avhengig av rusmidler eller ikke, men vi kan fortelle littt om avhengighet generelt. Det er ikke slik at noen blir avhengig av rusmidler etter å ha prøvd det en gang eller to. Det er først når rusbruk har blitt en vane at vi kan begynne å snakke om avhengighet, og for at noe skal bli en (u)vane må det gjøres flere ganger.
Det er heller ikke slik at det er lettere å bli avhengig av, for eksempel, cannabis enn av alkohol. Og de aller fleste som drikker alkohol blir jo ikke avhengige av å prøve en gang.
Faren for å utvikle avhengighet av rusmidler (også alkohol) kommer altså først og fremst dersom noen liker rusfølelsen veldig godt, og dermed begynner å ruse seg oftere og oftere. Da kan det til slutt bli en (u)vane å være ruset, og det utvikles på sikt en avhengighet.
Du skriver at kjæresten din er en sånn som holder det han lover. Hvis det er tilfelle behøver du kanskje ikke å bekymre deg så mye? Og hvis det er slik at du ikke klarer å stole på han selv om han aldri har vært uærlig med deg tidligere, så er det kanskje slik at du er en person som har vanskelig for å stole på andre? I så fall er dette noe du kan ha godt av å snakke med noe om. For eksempel helsesøster eller utekontakten i kommunen du bor i. Det kan nemmelig være veldig slitsomt å gå gjennom livet i redsel for at andre skal svikte deg.
Hvis det derimot er slik at du ikke klarer å stole på han fordi  han har sviktet deg før, bør du kanskje tenke godt gjennom hva slags kjæreste du vil ha. Hvis det er viktig for deg å kunne stole på partneren din, og du ikke kan stole på han vil du muligens ha det bedre alene eller med en annen kjæreste.