Avhengig av smertestillende

Hei
Dette høres kanskje rart, men jeg tror jeg er avhengig av smertestillende på en «sunn måte». Tar ikke noe overdose, men må ta daglig relativt stor dose for å føle meg lykkelig og at jeg skal fungere ordentlig. Vennene mine har begynt å legge merke til det, og mener jeg kommer til å bli skikkelig avhengig og i verste fall få store skader. Trenger derfor litt hjelp. Er dette veldig skadelig for meg eller kan det bli det i lengden?
Så lenge jeg holder meg innenfor dosen burde det vel gå bra?

Kvinne, 15 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi et utfyllende svar på ditt spørsmål uten å vite hvilket smertestillende middel du bruker, og om dette er noe du følger etter angitt dosering fra lege. Det finnes nok ingen «sunn måte» å være avhengig av smertestillende på uansett, og avhengighet kan alltid utvikle seg til å bli problematisk for deg.
Dersom det er Paracet/Ibux du bruker, og kjøper dette på butikken, vil vi på det sterkeste anbefale deg å trappe ned og kutte ut dette mønsteret snarest mulig. Disse medikamentende kan over tid gi betydelige belastningsskader på indre organer, særlig leveren. Dette gjelder særlig tatt i betraktning din unge alder. I tillegg er det også slik at jo lengre du går i et vanemønster, desto vanskeligere kan det være å bryte ut av det.
Dersom du bruker et annet smertestillende middel, og får disse foreskrevet fra legen din, anbefaler vi at du snakker med denne legen om nedtrapping og veien videre. Smertestillende medikamenter, uansett hvilken type det er snakk om, skal kun benyttes i en kortest mulig periode. Det er riktig som du sier at man ikke må overstige anbefalt dosering, men man må heller ikke overstige anbefalt tidsrom for bruk av smertestillende.
Dersom du har vanskeligheter med å føle deg lykkelig og velfungerende, og selvmedisinerer deg selv pga. dette, anbefaler vi at du kontakter fastlegen din og ber om kvalifisert hjelp, eller at dt tar deg en prat med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom. Det finnes mye god og variert hjelp å få der ute, og du må ikke være redd for å benytte deg av dette.