Promille

Hei. Jeg lurer på hvorfor høyden til personen ikke blir registrert, da det utgjør en enorm forskjell. Jeg som selv er 58kg og 156cm høy får ikke så høy promille som det står i appen (testet utifra det jeg drakk i går og tok promilletest). Hadde 1,7 i promille, mens appen sa 4.
Sendt fra Android-applikasjonen.

Kvinne, 18 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Din innvending er notert og videreformidlet til de som er tilknyttet app-prosjektet – takk for innspill!
Nå er det slik at høyde ikke vil ha noen innvirkning på hvilken promille du får. Likevel er 4 i promille langt høyere enn hva du nok egentlig hadde, men denne feilen må altså skyldes andre faktorer. Ettersom dette er en promillekalkulator og ikke en promillemåler vil resultatet alltid kun være veiledende, med rom for noe slingringsmonn. 4 i promille er riktignok mer enn bare slingringsmonn; altså har du fått dette resultatet enten fordi det er unøyaktigheter i hvilke verdier du kan registrere å ha inntatt, eller hvilken promille disse samlet vil generere. Når det er sagt, så jobber de ansvarlige med å forbedre og presisere nøyaktigheten av kalkulatoren, og en oppdatering kan forventes i nær fremtid.