Psykolog

Hei! Jeg har en stefar som nå nærmer seg 65 år. Han har så lenge jeg har kjent han vært en alkoholiker (i hvert fall 30 års tid). Han vet dette selv, men er ganske stolt som person og er ikke veldig glad i å snakke om det. Han har dedikert livet sitt til familiebedrift han eier og som har okkupert 10/12 timer hver dag. Bedriften skal nå selges og det ser ut til at han bli verre for hver dag som går. I fjor fikk vi han til å besøke Kilevangen rehabiliteringssenter en måneds tid før han valgte å forlate oppholdet et par uker før programmet var ferdig. Han var da bedre i en periode, men har gjenopptatt drikkingen igjen siden.
I fasen han er nå tror jeg han trenger en psykolog som kan hjelpe han med å se ting på en annen måte enn han gjør i dag. Han er i utgangspunktet skeptisk til dette selv, men vi klarer nok å overtale han om vi finner riktig person.
Problemet er at vi dessverre nok kun har en sjanse og at ting går fort nedover. Jeg er på utkikk etter den aller beste psykolog som finnes og som har kompetanse på dette området., uavhengig av hvor det skulle være eller hva det skulle koste. Kjenner dere til hvordan jeg kan angripe denne problemstillingen? Håper dere kan hjelpe oss på vei!

Mann, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å kunne gi deg noe klart og tydelig svar på dette. Når det gjelder å finne riktig psykolog kan dette ofte være en relativt lang prosess, og mye kommer an på kjemien mellom din svigerfar og psykologen. Og det med kjemi er jo veldig invividuelt. Hvis ti personer går til samme psykolog vil ikke alle ti ha samme opplevelse eller oppfatning av psykologen.
Vi tenker at det er viktig at stefaren din er med på denne prosessen, og at han er motivert til å jobbe med dette. Det å ta tak i slike problemer kan være krevende, og svigerfaren din må være motivert til å jobbe med seg selv. Det å bare få en instruksjon om hva man skal gjøre – og så gjøre det, fører sjeldent til varige endringer. Da kan resultatet bli slik som du beskriver, at det går bra en stund, men så går det tilbake til gamle vaner. Svigerfaren din skal ikke bare slutte å drikke, han skal også lære seg til å takle hvedagen uten alkohol, noe som mange synes er veldig vanskelig over lang tid. Da er det viktig med indre motivasjon.
Vi har dessverre ikke oversikt over psykologer, men dersom din svigerfar bor i Oslo finnes det mange muligheter både offentlig og privat. Hvis han skal benytte seg av det offentlige tilbudet kan han begynne med å kontakte lege for å få henvisning til spesialisthelsetjenesten. Hvis han vil finne noe privat har ikke vi noe bedre råd enn å søke på internett, eller høre om noen dere kjenner har noen anbefalinger. Kanskje kan dere kontakte Trasopklinikken og høre om de kan anbefale noe, de har lang erfaring innen rusfeltet i Oslo.