Barnevern

Hei. Jeg har blitt kjæreste med en mann som har en fortid med salg av narkotika. Han er tatt for dette å rettsak venter. Han er helt ferdig med dette miljøet nå. jeg har 2 barn fra tidligere , derfor lurer jeg på om jeg har grunn for å frykte barnevernet pga av det har gjort , og at en rettsak venter ?

Kvinne, 33 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Det er tvilsomt at du eller barna dine har noe å frykte fra barnevernet – men det kan tenkes at de vil ønske noen form for oppfølging hva angår din kjæreste. Dersom det skulle vise seg at han fremdeles er aktiv i sitt tidligere miljø, er det tenkelig at de vil forsøke å begrense eventuelt samvær med dine barn. Men det er ikke slik at de vil ta barna ifra deg uten en svært god grunn.
Dersom du har bekymringer rundt dette, er det ingenting i veien for at du ringer barnevernet direkte og hører hva de sier om saken. Du kan be om å være anonym. Dette er dessuten et juridisk spørsmål, og ikke hovedsakelig et spørsmål om rusmidler; altså vil du kanskje ha nytte av å høre hva en advokat har å si om denne saken.