Hasjbrownies

Hei! I går kveld prøvde jeg og seks venninner hasjbrownies. Dette var første gang vi prøvde dette, men flere av oss hadde røyket marihuana før. Da vi ikke merket noe særlig effekt til å begynne med, spiste vi mer og mer. Etterhvert ble vi alle veldig lattermilde og det var ikke noe skummelt. Kun en time senere ligger vi alle i senga eller på gulvet og klarer ikke bevege oss. Det føltes som om jeg var fanget i en annen verden jeg aldri kom meg ut av, og jeg var veldig varm og hadde høy puls. Det var umulig å spise eller drikke noe, og jeg ble helt tør i munnen. Det var rett og slett en forferdelig følelse, og jeg vil aldri gjøre dette igjen. Siden alle som spiste av kaka følte det samme, kan det hende vi har fått noe dårlige greier, eller kun spist for mye?
Takk for svar

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dere har nok ikke fått «dårlige greier», men ut fra det du skriver – du beskriver det veldig godt – er det ganske klart at dette var en litt for stor dose, men ikke noe verre eller annet enn det. Store doser cannabis (THC) kan i noen tilfeller gi denne virkningen. Og når man spiser cannabis tar det temmelig lang tid (inntil timer) før virkningen kommer skikkelig. Varme, høy puls, munntørrhet og psykisk og kroppslig ubehag er alle normale reaksjoner («normal» i betydningen: dette er ikke uvanlig, mange har opplevd det samme).
Ikke vær bekymret for dette, det går nok bra med dere alle sammen. Dersom det mot formodning skulle være slik at noen av dere har plager etter flere dager – når det nærmer seg en uke – da kan dere kontakte oss og vi kan si noe om hva vi tenker.
Vi håper du er noe beroliget nå og har det fint. Du kan gjerne vise dette svaret til dine venninner dersom de har liknende spørsmål som du.