Micromolverdier i blodet hvis man skal kjøre bil og være fokusert

Hei , når man er 1,80 og ganske kraftig , og har kraftig ADHD, hva synes dere micromol verdiene i blodet bør ligge på hvis man skal kjøre bil og være fokusert, ?
Jeg fikk mitt målt til ca 1,5 micromol og synes det høres lite ut. Bør jeg tittere opp mengden medisiner synes dere ? Jeg medisineres med ganske standard generisk amfetamin.
Og spml nr 2 hvorfor slår effedrin ut som metaamfetamin
Mann, 46 år

RUStelefonen svarer:
Hvilke mikromolverdier som kreves for å kunne kjøre bil forsvarlig handler lite om hva vi synes – dette er snarere noe som er fastsatt konkret av helsemyndighetene. Se også Helsedirektoratets Førerkortveileder, og avsnittene om hyperkinetiske forstyrrelser (disse artiklene vil også linke til informasjon om legemidler og førerkort). For spørsmål omkring eventuelle justeringer i din dose medisiner, må du snakke med legen som skriver ut disse medisinene til deg.
Så til spørsmålet ditt om hvorfor Efedrin gir utslag på metamfetamin. Du sier ikke noe om hva slags prøve du har i tankene, men vi går ut ifra at det ikke er snakk om en urinprøveanalyse ved et medisinsk laboratorium. Både Efedrin og metamfetamin er sentralstimulerende stoffer, og er kjemisk beslektet med hverandre. Dette betyr at de også vil produsere avfallsstoffer som ligner hverandre – noe som igjen betyr at mer primitive rusanalyser ikke klarer å skille avfallsstoffene fra hverandre, på lik linje med mer avanserte laboratorieanalyser. Derfor vil Efedrin noen ganger gi utslag som amfetamin/metamfetamin.