Begrense alkohilinntak

Hei, eg lurer på om det er nokre tips eller triks på korleis ein kan begrense alkoholinntaket, anten når ein er åleine, eller når eg er med vennene mine. Eg føler det er eit sterkt drikkepress, og eg er like mykje med på det som venene mine er. Finst det nokre tips for å takke nei til alkohol, men likevel ha det kjekt med vennegjengen?

Mann, 19 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Dette er nok en situasjon som mange kan kjenne seg igjen i. Vi er usikre på om du etterlyser strategier for å begrense alkoholinntaket når du først drikker, eller om du vil ha tips til hvordan du kan takke nei til alkohol i det hele tatt. Kanskje er begge aktuelle for deg, så vi kan si litt om begge.
Dersom du ønsker råd for å begrense alkoholinntaket når du først drikker, finnes det en del mulige tiltak du kan forsøke. Mange opplever at det er vanskelig å stoppe å drikke når de først har begynt – derfor kan det være lurt å gå inn for en lavere og mer kontrollert promille, som igjen vil gi deg bedre kontroll over dine handlinger. Noen tips er:
– spis godt før du drikker, og gjerne etter også;
– hold deg til drikke med en lavere volumprosent alkohol, som f.eks. øl/cider fremfor brennevin;
– sett deg et konkret mål på forhånd for hvor mye/lite du vil drikke, og forsøk å holde deg til dette;
– forsøk å drikke i et mest mulig jevnt/sakte tempo (dette kan også hjelpe deg med å overholde forrige punkt);
– drikk noe alkoholfritt imellom hver alkoholenhet;
– fortell vennene dine på forhånd at du ikke ønsker å drikke så mye, slik at de kan være en støtte for deg, snarere enn en utløsende faktor.
Når det gjelder råd for ikke å drikke alkohol overhodet, kan det også være greit å fortelle dette til en eller to venner, slik at du har støttespillere. Det er jo tross alt du selv som er ansvarlig for de valgene du tar, og ingen kan tvinge deg til å drikke alkohol dersom du ikke ønsker det. Det er ingenting i veien for at du drikker alkoholfritt i situasjoner der vennene dine drikker alkohol; og dersom noen skulle mene noe annet, sier dette mye negativt om vedkommendes modenhetsnivå, og mye positivt om ditt.
Vi anbefaler at du gjør deg kjent med nettsiden Av-og-til, og at du leser denne artikkelen om drikkepress fra ung.no. Lykke til videre!