jeg blir ikke full likt som vennene mine

Hei. jeg var på min første fest med alkohol og jeg drakk minst 11 shots med 40% vodka og 4stk 6% øl uten å bli noe særlig full. venne mine ble fulle etter 4 øl. tåler jeg mye alkohol eller tåler vennene mine lite?

Mann, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er en del drikkepress og konkurranse om å tåle mest alkohol i noen miljøer. Men mengden alkohol er bare en indikator på hvor beruset en blir, fordi det er store forskjeller på hvor mye hver enkelt tåler. Kjønn, hvor mye du veier, dagsform, om du er syk eller frisk, uthvilt eller sliten, er vant til og drikke etc har betydning for hvor beruset du blir, og hvor beruset du oppfatter deg som. Hvis du går inn på vår hjemmeside kan du lese mer om alkohol og laste ned vår app Drikkevett. Appen hjelper deg til å planlegge alkoholinntak, den har også promillekalkulator som viser hvor beruset du blir ved ulikt inntak av alkohol.