Alkokutt og hva skjer i kroppen

Jeg har over en lengre periode hatt et for høyt alkoholforbruk der jeg har inntatt flere glass vin daglig. Nå har jeg bestemt meg for å kutte ut alkohol, og har ikke rørt en dråpe på over en uke.
Hva skjer i kroppen på godt og vondt når man kutter ut alkohol?
Jeg har hatt mild hodepine den siste uka, kan dette ha sammenheng med at jeg har kuttet ut alkohol?
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Det er ganske vanlig å oppleve abstinensreaksjoner når man kutter ut alkohol etter lengre tids regelmessig forbruk, og hodepine kan være ett mulig slikt symptom. Det er individuelt hvor lenge dette vil vedvare, men i de aller fleste tilfeller vil man oppleve en gradvis bedring i løpet av noen uker etter avsluttet bruk. Abstinensreaksjoner handler om at kroppen må lære seg å fungere som normalt uten tilførsel av et stoff den har blitt vant til (alkohol), noe som medfører en omstillingsprosess der ulike typer fysisk ubehag er vanlig. Én av mange fordeler er at du etter endt abstinensperiode sannsynligvis vil føle deg langt friskere enn tidligere – både fysisk og psykisk. Ved å kutte ut et høyt alkoholforbruk, minker du risikoen for å utvikle en lang rekke helseskader.
Alkoholabstinenser er normalt ikke farlige, med mindre det er snakk om et enormt høyt forbruk. Men det er altså svært tvilsomt at «flere glass vin daglig» er nok til at du tilhører en slik risikogruppe – her vil det snarere være snakk om enda større mengder, gjerne brennevin, over en årrekke.
Du kan lese mer om alkohol på Helsenorge sine hjemmesider – se f.eks. avsnittet «alkohol og helse». For øvrig vil vi også gratulere deg med avgjørelsen om å kutte alkoholen – på sikt vil du nok oppleve at dette var en veldig god idé.