Rus og familie

Hei jeg har en søster som er rusmisbruker, men hun sitter i fengsel nå. Min mor sa at hun skulle få permisjon fra fengsel en dag og at moren min skal hente henne, og søsteren min hadde veldig lyst til å treffe datteren vår på 1 år, så moren min har tenkt å ta søsteren min med hjem til oss den dagen. Selv har vi bestemt oss for at søsteren min ikke skal få treffe henne pga rusproblemene, hun har flere ganger vært både i fengsel og på avrusning, men hun faller alltid tilbake på rusen. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan fortelle moren min alt dette, da jeg selv synes det er vanskelig å snakke mot henne?? Bekymret gutt 21 år

Mann, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi tenker at du er i din fulle rett når du vil skjerme din lille datter for kontakt med familiemedlemmer du ikke vurderer som «barnevennlige». Hvis søsteren din på sikt endrer sin livsstil og er stabil over lang tid kan det kanskje være greit å ta opp problemstillingen for ny vurdering, men det er selvsagt opp til dere.
Vi skjønner godt at du synes det er vanskelig å formidle dette, kanskje du kan sende henne en link til dette spørsmålet? Så kan hun selv lese dette før dere eventuelt tar en prat om det.