langvarige bivirkninger

Hei. Har et spm angående bruk av hasj. Har røkt hasj i litt over ett år på daglig basis uten noen form for negative bivirkninger, syntes dagene mine fungerte helt likedan som ellers. Men etter litt over et år av hverdags bruk så ville jeg teste meg selv å se om jeg kunne slutte på dagen. Ville vel kanskje bare bevise til meg selv at det var jeg som hadde kontroll. etter type en måne kanskje litt lenger uten, røkte jeg igjen. En gang, samme mengde som når jeg røkte på heltid, men jeg fant det ikke noe gøy lenger, begynte å forestille meg at alle vennene mine gikk i mot meg, uansett hva de sa til meg snudde jeg det til en negativ følelse eller setting. Begynte å føle at generelt mennesker i byen så annerledes på meg, på jobb følte jeg også at de var ut etter og finne en måte å ta meg i noe negativ slik at jeg skulle få sparken. Dette pågikk i litt over en uke, kanskje litt mer enn det også. Siden har jeg ikke turt å prøve igjen, jeg ble skikkelig redd at jeg hadde blitt psykisk syk, at jeg ikke skulle snappe tilbake til det vanlige. Er det en vanlig ting å føle når man ikke har røkt på en stund? og da røyke litt for mye eller er det en psykose som kan komme for å bli? savner å ta meg et trekk i blant men vil ikke gå gjennom den type følelse igjen.

Mann, 21 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dette er et spørsmål som det ikke finnes typiske fasitsvar på – hovedsakelig fordi folk er forskjellige og reagerer ulikt på bruk av rusmidler, og delvis fordi fenomenet ikke er fullstendig kartlagt. Vi kan likevel si litt generelt om det du beskriver her.
Det du opplever tyder nok mest på hva man kan kalle «hasjnoia», altså en mulig bivirkning av cannabis, fremfor at dette inntaket skal ha utløst noen underliggende psykisk sykdom. Hasjnoia kan oppleves som ganske ubehagelig, men er normalt ikke farlig, og vil gradvis gå over etter en viss tid. Dersom du har hatt en måned+ pause fra bruk av cannabis, vil du ikke lenger ha samme toleranse for rusvirkningen (eller dosen) som da du røkte regelmessig – noe som igjen vil gjøre deg mer sårbar for denne typen ubehagelige opplevelser. Enkelte brukere kan oppleve «hasjnoia» én gang, og likevel røyke igjen uten å oppleve det samme – men ettersom du har opplevd dette én gang, er det en ikke ubetydelig sjanse for at det samme vil kunne skje igjen ved et fremtidig inntak. Dersom du likevel ønsker å prøve å «ta deg et trekk iblant» bør du begrense deg til nettopp et trekk eller to, fremfor å innta samme mengder som da du røkte regelmessig.
For øvrig er det mange som kommer til et punkt der cannabis simpelthen ikke oppleves som gøy eller givende lengre, og dette kan være et godt tidspunkt for å vurdere å kutte bruken totalt. Dette er det likevel du selv som må bestemme, og du er selvsagt velkommen til å kontakte oss for en samtale omkring dette dersom du ønsker det.