Pårørende

Jeg har en sønn som er gift med en tidligere misbruker. Nå har de det vanskelig sammen og de er ikke lykkelige. Jeg har inntrykk av at hun er begynt å misbruke rus igjen. Og min sønn har bekreftet at noe er alvorlig galt. Jeg er redd min sønn skal begynne å ruse seg også fordi han føler at det er hannes skyld at hun ikke er lykkelig. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg gjøre for å redde min sønn?

Kvinne, 62 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Du forteller at du har en sønn som er gift med en tidligere misbruker, og at de nå har det vanskelig, kanskje på grunn av rus.
Det er ikke så mye du kan gjøre for å «redde din sønn». Han er en voksen mann som tar egne avgjørelser. Det du imidlertid kan gjøre, er å fortelle han om dine bekymringer og hva du føler og tenker rundt situasjonen. Vi anbefaler deg å lese denne guiden i forkant av en slik bekymringssamtale. Du sier ikke noe om din sønn har egenerfaring med rus, men du er redd for at han også skal ruse seg. Det vi kan si er at om han ikke har noen tidligere ruserfaring, så er sannsynligheten for at han skal begynne å ruse seg mye mindre, enn om han også har en rushistorie. Om det skulle være slik at han velger å ruse seg, så er det noe han gjør, basert på et selvstendig valg. Du skriver at du har «inntrykk» av at din svigerdatter har begynt å ruse seg igjen, men så lenge du ikke har fått dette direkte bekreftet, blir det en spekulasjon. Uten at vi nødvendigvis sier at det er feil.
Det er kanskje slik at du må forsøke å ha tiltro til at de klarer å finne ut av dette selv. Muligens er de i behov av råd og veiledning, men da i form av profesjonell hjelp som også kan fungere som en nøytral part? Vi sier ikke at du ikke skal stille opp som mor, men at det er begrenset hva du kan gjøre, spesielt hvis det handler om rus.
Vi forstår at det å være pårørende og stå utenfor og se på at noen man er glad i har det vanskelig, er tøft. Derfor tenker vi at du kan ha nytte av å ta kontakt med veiledningssenter for pårørende. Der kan du komme i kontakt med andre pårørende som har vært i liknende situasjoner. De tilbyr blant annet samtaler og rådgivning.
Helt til slutt vil vi også si at dersom det er barn inne i bildet, er de førsteprioritet. Barn skal skjermes fra voksnes problemer, og hvis det er rus inne i bildet, vil vi be deg om å ta kontakt med en hjelpeinstans, som kan vurdere barnas situasjon.