Sønnen røyker hasj

Min sønn på 18 år har det siste året blitt tatt i å røyke hasj hjemme når jeg ikke har vært til stede. Han har nektet begge gangene og forsøkt å vri seg unna, men innrømmet forholdene etterhvert, bl.a etter pålegg om å ta urinprøve. Han sier at han kun har prøvd hasj ved 3 anledninger det siste året, men jeg tror dette er en av mange løgner som han serverer. Han røyker sigaretter, men mest til fest, og drikker en del alkohol i helgene. Sist gang hadde han og to kamerater dog røykt jointer uten alkoholpåvirkning. Han går siste året på vgs studiespesialisering, og er nokså skolelei, dvs karakterene har falt betydelig fra ungdomsskolen. Han møter dog på skolen og har ikke mye fravær. Han har vært aktiv fotballspiller, men dette har dabbet mye av i de siste månedene. Han har svært stor omgangskrets av ulike mennesker. Mitt spørsmål er hvordan jeg griper an situasjonen på best måte i forebyggende øyemed, mens han ennå er i startgropen av et evt illegalt rusmisbruk, og det er mulig å foreta seg noe. Han er generelt lite meddelsom og blir lett sint på meg dersom jeg sier noe, om hva som helst egentlig, og mener jeg ikke skal bry meg. Jeg har vært singelmamma til han fra han var liten, og far er lite på banen.
Kvinne, Sør-Trøndelag

RUStelefonen svarer:
Siden sønnen din allerede er pålagt urinprøve kan det hende det er inngått en såkalt ruskontrakt? En ruskontrakt er en avtale mellom ungdom med rusbruk, kommune og politiet. Ved å avlegge urinprøver over en gitt periode unngår ungdommen bøter og påtale, og får i stedenfor oppfølging fra politiets samarbeidspartner (helsetjenesten i kommunen). Oppfølgingen består av samtaler og urinprøver. Slike ruskontrakter blir mer og mer utbredt i norske kommuner.
Da sønnen din er myndig er du avhengig av hans samtykke til oppfølging. Hva han gjør med livet sitt er faktisk opp til han. Alt du kan gjøre er å forsøke å påvirke han i positiv retning. Hvis han fortsatt bor hjemme bør du såklart stille noen krav til han, og de bør være tydelige. Siden han ikke liker moralisering og mas kanskje du skal prøve å lytte mer til han uten å ytre for mange meninger? Over litt tid vil han kanskje åpne seg mer for deg, og dere begge vil muligens se ting fra litt andre vinkler.
Sønnen din er snart i alder for tjenestegjøring i militæret. Så sant han er tjenestedyktig vil kan kanskje få utbytte av tiden der? Mange unge menn opplever å få retning i livene sine når de tjenestegjør i militæret, med strukturen, kameratskapet og forventningene som følger med.
Her er noen linker som kan være nyttige for deg:
Hasjguiden. En guide/hjelpeverktøy/brosjyre for folk som vil slutte med hasj. Det kan være til hjelp for din sønn hvis han er villig til å se på den. Det kan også være nyttig for deg å kikke.
Veiledningssenteret for Pårørende. Her kan man få hjelp og støtte i din stuasjon. De har også et telefonnummer som er oppe 0900-1500 man-fre. Nummeret er 22 99 34 90. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), for en anonym samtale.