Bilkjøring og epilepsimedisiner – Lamictal og Stesolid

Har Lamictal (bruker det mot epilepsi) og Stesolid kjente negative interaksjoner? Er denne kombinasjonen forenelig med bilkjøring? (jeg bruker idag 400mg. X 2 Lamictal og 15mg Sobril.) Sobril har lite/ingen effekt på meg. Jeg ønsker derfor å prøve, om mulig, Stesolid som tilleggsmedisin. Jeg brukte Rivotril som tilleggsmedisin før, men det er jo ulovlig, med dose som virker på meg, i forbindelse med bilkjøring. Har Stesolid «karantenetid» som feks Sobril?
Håper det ikke ble for mange spørsmål, og at dere har svar på dette.
K.

Mann, 44 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Lamictal og Stesolid kan forsterke hverandres dempende effekt på sentralnervesystemet, slik at du kan bli sløvere og mindre årvåken. Det er utover dette ingen kjente interaksjoner mellom Lamictal og Stesolid. Du bør uansett ikke kjøre bil før man har snakket med legen sin om dette, eller før du kjenner virkningene av å bruke disse epilepsimedisinene sammen. Om du føler deg påvirket av dem så skal du ikke kjøre bil. Det er også egne helsekrav ved epilepsi og førerkort.
Vi er litt usikre på hva du mener med «karantenetid», men går utfra du mener hvor lenge man skal vente før man kan kjøre bil. Helsekravet for førerkort klasse 1 og diazepam er oppfylt ved inntil 10 mg per døgn ved regelmessig bruk (30 mg per døgn for oksazepam/Sobril).
Nedre straffegrense tilsvarer 0,2 i alkoholpromille og måles i stoffkonsentrasjonen i blodet. Etter inntak på 5 mg diazepam tar det 5-12 timer før man er under grensen og ved 10 mg tar det 30-160 timer. Du bør derfor vente denne tiden med å kjøre bil dersom du bruker Stesolid sporadisk, i følge våre kilder.