paracetoverdose

Hei! I går tok jeg 6 paracet med 1g i hver, altså 6 gram paracet.
I dag er jeg skikkelig dårlig, kvalm; kaster opp alt jeg får inn. I tillegg utrolig slapp.
Er dette farlig, vil jeg dø?

Kvinne, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil gjøre oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste; det kan ta opptil flere dager å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for umiddelbar tilbakemelding fra oss, ta kontakt på telefon eller chat i våre åpningstider. Ved behov for akutt medisinsk bistand, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Ifølge Felleskatalogens omtale av paracetamol-forgiftning, kan ditt inntak potensielt være skadelig, avhengig av din kroppsvekt. Der fremgår bl.a. følgende:
Kvalme, brekninger og magesmerter i løpet av det første døgnet. Pasienten kan også være uten symptomer. Innen 1,5 døgn starter vanligvis tegn på leverskade: Smerter i øvre mageregion, økning i ALAT/ASAT, INR og bilirubin (lett forhøyet INR forekommer uten tegn til levernekrose). Innen 3-4 døgn utvikling av maks. levertoksisitet: Leverkoma, koagulasjonsforstyrrelser og hypoglykemi. Akutt nyresvikt kan også forekomme.
Det betyr at du bør kontakte en av ovennevnte medisinske hjelpetiltak snarest, slik at de kan få sjekket opp hvordan dette inntaket har påvirket deg, og hvorvidt det trengs behandling.