Trenger råd, er i villrede og usikker

En bekjent har brukt flere typer rusmidler – alkohol/flere typer narkotika – ønsker slutte, og har nå kontaktet en person i kommunen for å hjelp både med rusmiddelproblemene, men også for en komplisert og vanskelig livssituasjon. Stoff er bestilt over nett og fått i posten. Jeg har mistanke om at vedkommende kan være i politiets søkeslys. Jeg har fått råd fra en fagperson innen psyk. om at min bekjent bør også gå til politiet for «å legge alle kort på bordet» mtp evt samarbeide for egen hjelp og evt mildere straff, for evt å komme politiet i forkjøp. Er usikker på det siste da jeg er redd for det kan føre til en enda vanskeligere livssituasjon for vedkommende og redd for hva evt det utfallet kan bli for hans ønske om å kjempe videre i livet. Trenger råd, er i villrede.

Kvinne, 60 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er flott at din bekjente har oppsøkt hjelp for sin vanskelige situasjon. I Norge kan man straffes også i etterkant av å hatt befatning (bruk/køp/salg) med narkotika. Av den grunn fraråder vi å komplisere ting for denne personen ved å kontakte politiet og innrømme befatning, med mindre det dreier seg om noe veldig alvorlig som vedkommende uansett vil bli tatt for. At vedkommende har søkt hjelp kommer han/hun eventuelt til gode hvis politiet tar kontakt. Han/hun bør heller fokusere på å få behandling og hjelp for sin livssituasjon, enten ved å søke om innleggelse eller poliklinisk behandling. Da kan vedkommende også ta tak i andre problemer og få orden på livet sitt. Ta gjerne kontakt på chat eller telefon 08588 (11-19) hvis det er behov for videre råd.