Venninne med rusproblem?

Hei!
Jeg har en venninne som har problemer med rus (hasj, alkohol, MDMA, kokain osv.) Har hatt problemer med det i 3 år, men hatt gode perioder til tider, der hun ikke har ruset seg. Det er så ille nå at det er mange som reagerer, og sier til meg at hun trenger hjelp. Vet ikke hvordan hun er i ukedagene, vet hun av og til røyker hasj/tar MDMA, men vet ikke hvor ofte/når/om hun er alene eller med folk. Virker som hun prøver å skjule det. Hvis vi skal drikke alkohol sammen, klarer hun ikke begrense seg. Dette er et stor problem som skjer hver gang. Hun blir så full at hun ikke kan ta vare på seg selv, husker ingenting dagen etter. I tillegg til alkohol tar hun andre stoffer (hun sier det ikke, men det merkes godt). Hun klarer ikke slutte å drikke før hun sovner av, det virker som hun får abstinenser. Hun endrer helt atferd. Hun kan bli feks. agressiv og lyver mye, noe som er helt ulikt henne i edru tilstand. Jeg er veldig bekymret for henne, men syntes samtidig det er veldig vanskelig da det ikke virker som hun skjønner problemet selv. Vet heller ikke hvor stort problemet er, og er usikker på hvordan man skal gå frem for å kunne gjøre noe? Som sakt mange rundt henne reagerer.

Kvinne, 23 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du blir lei og rådvill. Det er ikke enkelt å skulle hjelpe personer som ikke selv føler at de er i behov for hjelp. Veldig mange som ruser seg føler at de selv har kontroll, og det er ikke uvanlig at grensene forskyves når man bruker rusmidler.
Vi går ut i fra at venninnen din også er myndig, altså over 18 år. Da er hun per definisjon voksen, og står selv ansvarlig for sitt eget liv. Du kan ikke ta det ansvaret for henne. Det eneste du kan gjøre er å fortelle henne hvordan du føler og tenker, og hvor bekymret du er. Her er noen tips for kommunikasjon med en som ruser seg.