Hvordan vet jeg om jeg har ett rus problem

Hva er tommelfinger regelen for at man betegnes som rusavhengig? Har psykisk diagnose og går på sobril, apodorm og får paralgin forte for smerter. Noen ganger tar ikke pillene all angsten og jeg sper på med alkohol. Ser at hyppigheten av piller og alkohol har økt… 1 av 30 ganger (ca) så går jeg inn for å få en opplevelse av rus og noen få ganger når jeg sliter som verst greier jeg ikke å slutte å blande alkohol og sobril . Får kan gå mnd mellom vær gang. Ofte blander jeg for å ikke ta mitt eget liv da jeg ikke får hjelp av helsevesen når jeg er suisudal. Har jeg ett rusproblem eller i ferd med å utvikle ett? Hvis dere ikke kan svare, hvem kan jeg ev spørre?

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid klare grenser for hvorvidt en rusbruk kan kalles et problem eller ikke. Når bruk av rusmidler fører til problemer i forhold til arbeid, familie eller andre nære relasjoner, fritidsaktiviteter o.l. kan det ofte defineres som et rusproblem.
I følge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder:
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man trenger mer av et rusmiddel for å oppnå den samme effekten.
2. Abstinenssymptomer. Man føler ubehag og utilfredshet ved å ikke få tilgang til rusmidlet som brukes.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egne planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken eller atferden er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid på det han/hun er avhengig av.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket/atferden har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og/eller psykiske skadevirkninger.
Du kan jo vurdere om dette stemmer for deg.
Har du behov for å snakke om situasjonen du befinner deg i, så ta gjerne kontakt med oss på telefon 08588 ( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat (hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17).