Hasjtest

Hei. Jeg røyka hasj opp til 5 ganger i uken i ca 1.5 år før jeg nå nylig har sluttet og går på urinprøver gjevnlig. Jeg tester nå negativt men lurer på hvor lenge dere antar det vil ligge i urinet dersom jeg røyker for eksempel bare én joint?
Mann, 18 år

RUStelefonen svarer:
Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.