Har jeg overbrukt Paracetamol?

Hei, jeg har hatt halsbetennelse, sirka en uke har det vart, de første dagene var verst å jeg tok rundt seks paracet i døgnet, søndag, mandag, tirsdag, to stykker tre ganger i døgnet. Onsdagen tok jeg fire, altså to stykk to ganger i døgnet, pluss en Ibux. Men har frem til denne dagen fått i meg lite mat viss det har noe å si. Torsdag tok jeg to paracet pluss to Ibux og fredag tok jeg fire igjen på grunn av det var så vanskelig å svelge å få i meg mat viss ikke. Har jeg tatt for mye? Går å bekymrer meg for om leveren kan ha tatt skade av dette føler jeg kjenner stikninger oppe i høyre del av magen. Det har som regel gått rundt ti timer imellom hver dose også de første dagene det var verst, hadde veldig høy feber og vond hals, legen sa det var virus, å når jeg ringte legevakten sa di ta to paracet før timen hos de. Burde kanskje ikke tatt to om gangen. Til vanlig tar jeg sjelden paracet. Viss dette er for mye, bør jeg oppsøke lege å få sjekke at alt er iorden?

Kvinne, 32 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
I Felleskatalogens omtale av Paracet fremgår bl.a. følgende om dosering:
Voksne og barn >40 kg (12 år): 1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet
Det betyr at du ikke har tatt for mye når du har tatt seks stk. om dagen, men at dette altså er maksimale anbefalte dose. Dette bør riktignok ikke brukes lengre enn overhodet nødvendig, da paracetamol jo kan virke belastende på leveren ved gjentatt/regelmessig bruk over tid. Går ikke stiningene over bør du kanskje kontakte legen igjen.