1 år bruk av imovane – slutte

Hei!
Jeg har brukt imovane i 1 år. Begynte med 1 tablett a 7,5mg, men på det meste brukte jeg 2,5 tabletter.
Jeg klarte å trappe ned tilbake til 1 – 1.5 tablett.
Men så måtte jeg bytte lege, da min fastlege gikk av med pensjon. Og nye legen nekter å skrive ut flere tabletter og sier «Det er bare å slutte».
Vel… nå har jeg gått uten i 1 uke og jeg holder på å bli sprø – blir jo ikke mange timene med søvn, og da er jeg jo utslitt hele tiden – uten å sove.
Så har jeg snakket med de som sier at man kan måtte bruke måneder på nedtrapping. Før jeg bytter lege (for å konfrontere nåværende er uaktuelt), så vil jeg høre med dere. Er det bare å holde ut en stund, eller bør det trappes ned?

Mann, 46 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du har hørt, at langvarig bruk av Imovane bør trappes ned fremfor å bråseponeres – og fortrinnsvis så langsomt og forsiktig som mulig. Dette kan du lese mer om å slutte med vanedannende medikamenter i vår artikkel hjelp til å slutte med benzodiazepiner. Imidlertid er det nå et spørsmål om du like greit bør fortsette å «stå i det» så lenge abstinensplagene vedvarer, ettersom du allerede har gått en uke uten Imovane, fremfor å påbegynne en nedtrapping på dette tidspunktet. Selv ved langsom nedtrapping må en viss grad av abstinenssymptomer påregnes, noe som vil bety at du evt. må igjennom enkelte av de samme plagene på nytt (om enn i en noe mildere variant). Dette er noe du bør rådføre deg om med (ny) lege.