Ang ADHD medisin

Hei ! Jeg har en sønn som «BUP» HAR konstatert har ADHD. Jeg stiller meg kritisk til diagnosen,ettersom jeg ikke har vært med på utredningen av han. Jeg er skilt i fra barnemoren og vi har delt foreldreansvar på han. Både xen og bup har holdt utredningen av gutten skjult for meg,men fikk bare et brev fra bup der du hadde konstatert adhd på han. Jeg stiller meg kritisk til medisinering av han,siden dette preparatet inneholder narkotiske stoffer. Jeg ønsker og gi gutten helsehjelp,men så over til mitt spm. Er det fare for at gutten min kan få alvorlige bivirkninger av medisinen,og jan jeg eventuelt kreve prøvemediainering av han i 6mnd,og ta en evaluering etter Det.bup mener at jeg må si ja til en permanent medisinsk behandling,eller så får ikke sønnen min utprøve medisinen mot ADHD som bup har konstatert at han har.for etter det jeg har lest så er det ikke dokumentert at ADHD medisin har en langtidsvekkende effekt på over 1år.
Så hva kan jeg gjøre,og vil dere anbefale en permanent løsning på ADHD medisin

, 40 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Spørsmålet ditt er fortrinnsvis knyttet til diagnostisering og medisinering av en tilstand, og er noe vi i liten grad kan uttale oss om. Men, vi er forbauset over at du ikke har blitt involvert i forbindelse med diagnostiseringen og beslutning om medisinering av sønnen din, så lenge dere har delt ansvar. Diagnostisering av ADHD handler mye om observasjoner av barnet, og det kan jo være at barnet oppfører seg annerledes hos deg enn hos mor. Kanskje observerer du også andre ting enn moren, så det er rart at dette «skjer bak din rygg».  Hva er motivet for at eksen din ønsker å holde det skjult for deg? Hvilke rettigheter du har i en slik situasjon er vi usikre på, men vi anbefaler deg og ta kontakt med f.eks Foreningen to foreldre  for å undersøke det.
ADHD medisin kan potensielt gi svært alvorlige bivirkninger, og det er derfor nødvendig med grundig medisinsk undersøkelse og oppfølging før og ved bruk.  Du kan lese om de mest benyttede ADHD medisinene som Concerta og Ritalin i Felleskatalogen. Når det gjelder om du kan kreve prøvemedisinering, og effekten av medisinen, bør du ta det opp med legen. Får du ikke svar du er tilfreds med kan du evt. ta kontakt med ADHD foreningen, pasientombudet eller fylkeslegen i kommunen.