Badtrip

Hei! Jeg hadde en ekstrem badtrip for litt over 4 måneder siden, jeg har slitt litt med ettervirkninger, men de to siste månedene har det vært mye bedre, og nå er det helt borte! Så jeg lurte på om jeg trygt kan ta det igjen nå, eller om det er sjanse for at jeg får samme opplevelse igjen eller om det evt. er farlig?

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi går ut ifra at du snakker om hallusinogener. Fenomenet «bad trip» er myteomspunnet, men det råder generelt enighet rundt dette: at hallusinogene rusopplevelser i stor grad styres av tre faktorer; (1) din dagsform/sinnsstemning på det aktuelle tidspunktet, (2) miljøet/omgivelsene du befinner deg i på det aktuelle tidspunktet, og (3) hvilken mengde du inntar. Dersom disse tre faktorene er omtrent like som for fire måneder siden, er det i prinsippet fullt mulig at du igjen vil få en «bad trip». Hvorvidt dette kan kalles farlig eller ikke, kommer an på øyet som ser – men du har jo selv fått erfare hvor ubehagelig dette kan være, både der og da og i ettertid.
Dersom de første to faktorene derimot oppleves som betraktelig bedre enn for fire måneder siden, samt at du inntar en lavere dose enn den gangen, reduserer du sjansen for en ny «bad trip». Men – dersom du først har opplevd en «bad trip», vil det være en forhøyet risiko for gjentagelse, da du har vist deg psykisk disponert for denne typen episoder. Det er ikke mulig å garantere at du ikke vil kunne få en «bad trip» overhodet – særlig ettersom du jo har opplevd dette én gang allerede – men ved å legge til rette for trygge og positive omgivelser, innta en lavere dose, samt å være i en generelt god sinnsstemning når du inntar stoffet, har du gjort de viktigste forholdsreglene du kan gjøre. Se også våre generelle forholdsregler for bruk av hallusinogener (spesielt viktig for deg er kanskje punktet om å heller ta litt for lite enn litt for mye, samt å ha en edru person tilstede som du føler deg trygg på).