Dop og permanente skader

Hei, er diagnosert med bipolar lidelse, og har bestanig hatt et usundt forhold til medisin og rus. Det er val da ønsket om å «forsvinne» littegrann i eget hode. Bor i nederland nå å har fri tilgang til, vel, så å si alt. Har tatt sopp (noe som jeg fikk en veldig bad trip av), som jeg også sverget å aldri ta igjen, men nå har litt lyst å gjøre igjen, og vil mest sansynlig gjøre det igjen. Jeg røyker weed ganske ofte, har tatt amf en del ganger uten noe syk effekt (der andre har fått effekt av samme stoff), og diverse andre type dop. Hvor går grensa på å være rus avhengig? Det skal sies at jeg svært sjeldent drikker.
Kvinne, 25 år

RUStelefonen svarer:
Vi kan svare deg på dette fra to perspektiver. Det ene gjelder avhengighet, det andre angående bruk av (denne typen) rusmidler for deg som har en bipolar lidelse.
Avhengighet – hvor går grensa på å være rusavhengig?
Rusavhengighet er en diagnose. Det betyr at dersom en person fyller visse diagnostiske kriterier, kan man si at personen har en avhengighetslidelse. Det er viktig å understreke at rusavhengighet er en lidelse som har mange ulike grader og finnes i mange former. For noen er avhengigheten sterk og omfattende, for andre er den lettere og mindre omfattende. Hvor alvorlig en avhengighet er, kommer an på mange faktorer: hvor lenge en har brukt, hvor mye, hvilke(t) stoff(er), psykososial situasjon osv.
De aller fleste (alle?) former for avhengighet har både en fysisk og en psykisk komponent. Se på listen under. Ut fra denne foreligger det avhengighet hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
• De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning – du tåler mer enn før og trenger mer enn før for å oppnå samme virkning.
2. Abstinenssymptomer – du føler deg uvel når du ikke har tatt stoffet.
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Du konsumerer mer eller oftere enn du hadde tenkt
4. Du har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Du bruker svært mye av din tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at du har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortsetter bruken på tross av at du erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Man kan si at de to første kriteriene er overveiende «fysiske». Vi kan spesifisere fysisk avhengighet ytterligere ved å peke på abstinens-syndromer: Fysisk avhengighet er en tilpasningstilstand som viser seg ved (intense) fysiske forstyrrelser når stoffet ikke lenger tilføres. Disse forstyrrelsene, dvs. avvennings- eller abstinens-syndromene, er karakterisert ved spesifikke symptomer og tegn av psykisk og fysisk natur som er karakteristisk for hver stoffgruppe. Cannabisabstinenser ikke så sterke – rent fysisk. Men du kan allikevel bli temmelig avhengig av cannabis psykisk. Sopp er ikke veldig avhengighetsskapende, men det er amfetamin (i alle fall mye mer en cannabis og sopp).
Rus og psykisk helse
Du sier at du har en bipolar lidelse. Du sier ikke hvor omfattende eller alvorlig denne lidelsen er, så vi må si noe om dette på generelt grunnlag. Sammenhengen mellom bruk av rusmidler og psykiske lidelser er kompleks. Det er ikke noe evidens for at rusmidler er direkte årsak til psykiske lidelser. Dette gjelder i hvert fall cannabis og sopp. Når det gjelder amfetamin, vet man at store doser av det lett kan føre til psykoseliknende tilstander hos personer som ellers er friske. Disse tilstander er som oftest forbigående.
Men for personer som har en psykisk lidelse, f.eks. bipolar lidelse som du, er det helt klart at bruk av de rusmidlene du nevner kan være med på å forverre sykdommen. Dersom du selv opplever at du blir verre av å ruse deg, er dette et tydelig signal om at du ikke ikke tåler det. Du sier selv at du har hatt bad trip på sopp. Det er jo ikke så veldig uvanlig, men det er allikevel et signal om at du bør være på vakt. Dersom du har hatt bad trip før, er risikoen for å få det igjen ganske stor. Amfetamin er mer skadelig enn både sopp og cannabis og det er mer avhengighetsskapende.
Vi ville kanskje råde deg til å være forsiktig. Vær ærlig med deg selv og kjenn etter. Dersom du f.eks. opplever at cannabis gir deg tendenser til angst, at du blir mer innesluttet, får mindre initiativ eller liknende kan du vurdere å redusere bruken og se om det hjelper. Får du negative opplevelser på sopp, så ta det som et signal. Dersom du føler trang til å ta amfetamin, er det også et signal om at du bør være obs på muligheten for å bli avhengig.